sommarsång i kyrkan



En ton från himlen nådde mig, en ton så silverklar.
Vad aldrig förr jag hört och sett, den tonen till mig bar.

Jag såg en kärlek utan mått, en glädje utan gräns.

Jag kände att det fanns en ro, som jag ej anat ens.


Det var en ton av evighet, en paradismusik.
Och där den tonen klinga får, blir jorden skön och rik.



Det sägs att änglar tonen bar, till oss från himmelen.
Och var och en som tror och vill, får stämma in i den.

Denna vackra söndagkväll hade min morbror ordnat sångafton i Esse kyrka med (mestadels) sommarpsalmer. Mina kusiner spelade på orgel, panflöjt och flöjt och det lät så vackert, vilka talanger det finns i mitt släkte (jag som endast kan spela köp varm korv på orgel blev inte tilldelad denna gåva)! 
Vi var väldigt många samlade (kyrkan var nästan fullsatt) och det lät så mäktigt, så jag fick gåshud på armarna, då alla sjöng tillsammans till Herrens ära! En ton från himlen är en av de vackraste sångerna jag vet (jag har nog flera).  Andra fina sånger som vi sjöng var - Jag har hört om en stad ovan molnen, Nu är det ljuvlig sommar, Den blomstertid nu kommer, Närmare Gud till dig, En vänlig grönskas rika dräkt, O, vad världen nu är skön, I denna ljuva sommartid, Tack min Gud, Bred dina vida vingar. Och så flera psalmer som jag i skrivandets stund inte kommer ihåg (har dessutom psalmboken i bilen)...Jag hoppas detta blir en sommartradition!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det var inte Bred dina vida vingar utan det var Bliv du hos mig (psb 522), de är ju lika bra båda så det är lätt att blanda. h Roger

Anonym sa...

Tänk att Roger håka he!

///Annika

maria sa...

så sant då du säger det!

Anonym sa...

ja nu har vi nog missat nåt fint när vi inte kunde medverka, hoppas de blir tradition:)