l i v e t


Det nya livet som gror har redan fört med sig många tankar, förhoppning, nervositet och kärlek. Hur ska detta sluta. Kan jag glädjas trots min oro. Trots känslan av overklighet. Jag vet att jag ska kasta all min oro på Herren men det är ju lättare sagt än gjort. Skulle denna graviditet sluta illa så vet jag att mitt barn redan är upptagen i Herrens vård.

  "Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna, de dagar som hade formats innan någon av dem hade grytt" Ps 139:16

Jag har tidigare fått två missfall (med nåt år emellan) och vet att vi inte ska ta nåt för givet. Herren ger och Herren tar. Kanske är det därför jag svävat i en overklighets känsla, det är nån annan som väntar barn, jag går bara upp i vikt! Det kändes overkligt då hälsovårdaren konstaterade att detta nu är min sjätte graviditet. Kändes som dagens torraste skämt!
 Om allt går vägen får vi en midsommarbebis. Jag ser framför mig hur jag på midsommar sitter med fötterna i en balja med kallt vatten, svälld, svullo, grinig och gnällig och bara längtar att bebisen skall komma ut. Men dit är en lång väg, den kommer att kantas av mycket oro, det har jag på känn. Men vartefter magen blir rundare så kommer väl den rätta känslan av verklighet in. Kanske också den äkta, riktiga lycklighets känslan kommer smygande. Den har jag hittills saknat. Hittills har jag mått riktigt bra, aptiten blev den dubbla (vikten likaså tänkte jag skriva men så illa är det inte ännu, ha haa) så jag får nu ta mig i kragen och tänka på kilona. Kanske är det på grund av frånvaron av illamåendet som gjort att detta känns overkligt. Har ingen aning. Om någon av er saknar böneämnen så kan ni ju kanske nån gång komma ihåg denna gravida kvinna och att allt ska gå väl. Vi behöver komma ihåg varann i bönens ande.

Men idag dunkade bebisens hjärta med snabba slag. Den vackraste musiken för en längtande mamma. Morgondagen lägger vi i Herrens hand. 

14 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Maria.Ska lägga till dig på min bönelista ;) / Sus

Karin sa...

Oj, stort grattis!! Jag ska hålla mina tummar för att allt ska gå så bra som bara möjlig!

Lantliga drömmar sa...

Grattis! :) Roligt, men alltid spännande och nervöst! Kanske det är först när man har den lilla babyn i sin famn som man kan andas ut; vi kom såhär långt...! Sen är det bara resten av livet kvar ;)
Håller tummar och knäpper händer!

Anonym sa...

Jag ska komma ihåg dej och det lilla livet i bön / rebecka wälivaara

Anonym sa...

Grattis, vad kul!

Ån och graviditet kan ge häftiga mardrömmar, kan jag lova av egen erfarenhet.
H. Moster M som bor högre upp längs ån. Minns dig/er.

Anonym sa...

Vad roligt, Grattis! Har själv 5 barn men har varit gravid 9 gånger så jag kan förstå din oro.

matilda sa...

varmt grattis! hade hört småfåglarna viska om den fantastiska nyheten <3 ska komma ihåg dig och er i bön!

adina sa...

Spännande att vänta på ett nytt liv!
Guds välsignelse önskar jag er...

Vi känner inte varandra, men jag kände din far i min ungdomstid.
Jag tycker om din blogg.Läser den ofta. Minns huset ni bor i som det var förr i tiden.
Fortsätt skriva om ditt liv.
Det gläder oss andra...

Anonym sa...

Grattis till bebben i maggen säger anki L...
visste nog om det. önskar er allt gott i väntans tiden :)

Anonym sa...

Vi vänttar också en midsommarbebis :) vi råkist vi mödra :)

Anonym sa...

Kiitos ihanasta uutisesta ja kauniista kirjoituksesta! Jumalan siunausta ja varjelusta sinulle Maria ja pienelle uudelle elämälle, rauhaa ja iloa!

Muistamme rukouksin, Johanna Pitkänen

Lundagård sa...

Det var en rolig nyhet! GRATTIS! Känner till den där overklighetskänslan, att tro att det magiska undret skall fungera på nytt igen efter två missfall. Hoppas allt går bra, kram!

Anonym sa...

Varma gratulationer!
Så glad för er skull ♥
Hoppas du får må bra och att allt går vägen.
Kommer ihåg. Kram.

Anonym sa...

Lycka till med graviditeten. Ett nytt liv är alltid ett under. Du skriver så fint och har en trevlig blogg.
Är så förvånad att läsa om hur ett par människor känner det nödvändigt att kommentera att de redan vetat om din graviditet.Väntar de kanske någon diplom för det, eller??Skaffa ett eget intressant liv istället.
h. några barns mor