r e f l e k t i o n

Jag fick en kommentar i det förra inlägget som jag tyckte var lite intressant och nu vill jag förtydliga mitt svar i detta inlägg så inga missförstånd uppkommer. En del av mig smålog åt kommentaren men en annan del av mig blev bedrövad. Kommentaren var: 
Om du är sådär högt kristen, är det inte då synd att noppa ögonbrynen?



För det första så håller jag mig inte som någon högt kristen människa. Jag är bara en bristande människa med en levande tro. Man lever i TRO eller i OTRO - nåt däremellan finns inte. Alla som har en personlig tro vet att det inte finns några klasskillnader mellan kristna människor. Det finns ingen hög, låg, perfekt eller dålig kristen. Vi är alla syndare, vi trampar i samma lera (världen), och ingen av oss slipper till himlen utan tron på att Jesus betalat alla våra synder, småa eller stora. Blott genom tron allena slipper vi till Himlen. Att jag väljer att skriva om min tro på bloggen betyder inte att jag vill skryta över mitt kristna liv. Nej. Det gör jag endast för att väcka en längtan bland alla dem som ännu inte funnit Herren.

Den andra delen, den med noppade ögonbryn, så vill jag svara såhär.
Det är just det som ger mig en sån frid inför döden. Att Jesus inte bara betalade en del av Maria då han dog på korset. Han betalade hela mig, med alla mina noppiga brister! Han älskar mig lika mycket de dagar då jag har nopsade ögonbryn och de dagar då jag har "buskiga" ögonbryn. Jesus hatar synden men älskar syndaren. Han ser in i våra hjärtan och vår vilja att tro på honom. 

"Som Guds utvalda, heliga och älskade skall ni alltså klä er i innerlig medkänsla, vänlighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod. Ha fördrag med varandra och var överseende om ni har något att förebrå någon. Liksom Herren har förlåtit er skall också ni förlåta. Men över allt detta skall ni ha kärlek, det band som ger fullkomlighet "  Kol 3:12-14

"Men om det var av nåd var det inte för gärningarnas skull - då vore nåden inte nåd"  Rom 11:6

12 kommentarer:

Anonym sa...

Bra svarat, önskar att flera skulle tänka likadant.

Unknown sa...

Fint! Fortsätt att skriv om din personliga tro.

matilda sa...

Men vilken dum kommentar att skriva på ett inlägg om din mommos begravning :/ och om nu den anonyme undrar huruvida du tycker att det är synd eller ej att noppa ögonbrynen, så kan man väl bara vänligt ställa den frågan! / Matilda

Anonym sa...

Fint svar. :) Jag skulle vilja ställa en fråga till dej. Min man kommer från en leastadianfamilj, vilket inte jag gör. Jag har alltid trott/ansett att jag varit kristen alltså jag tror på Gud, är döpt å konfirmerad, men när jag för 11 år träffade honom fick jag "veta" av hans familj att det är jag inte alls det! Jag fattar fortfarande inte efter alla år, vad är jag då? Å hur blev dehär bestämt? Å vem bestämde de? Jag sku gärna fråga av dem, men man får inte fråga frågor, man skall bara tro. Du behöver såklart inte svara på detta.

maria sa...

Nej, det fattar jag inte heller. Man kan inte säga åt en annan människa att du är inte kristen eftersom du inte hör till vår "krets". Det är verkligen tråkigt att ni inte öppet kan diskutera trosfrågor i hans familj eftersom detta ämnet är så viktigt! Alla vill vi känna oss accepterade precis som vi är!
I galaterbrevet 3:28 står följande "Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ett i Jesus Kristus"
Lika lite skillnad är det om vi är leastadianer, pingstvänner, baptister osv så länge vi har en levande tro som grundas på bibeln.

Jag tycker att din "svärfamilj" har/hade en lite snedvriden syn på dig och det sårar dig säkert! Be över saken och att ni öppet kan diskutera allt en dag (de har säkert ändrat uppfattning efter att ha känt dig i 11 år ;-))

Anonym sa...

Fint skrivet Maria! Du är duktig på att uttrycka dig. Gillar att de refererar till Bibel så ofta. H. Sofia

Anonym sa...

Nej, det är inte synd att noppa ögonbrynen, med andra ord är det inte heller något vi behöver förlåtelse för. Synd är brott mot lagen (Guds ord) (1 Joh 4) och ingenting annat. Eller som någon klok man en gång yttrat det: "Gud har givit oss tio bud. Nio är för lite, men elva behöver vi ej". Det elfte budet om att inte noppa ögonbrynen är således att betrakta som överflödigt.

Anonym sa...

Det är alltid så roligt att läsa din blogg! Du skriver så fint och tar ofta upp det som är det viktigaste, tron på Jesus. Fortsätt gärna med det!

Anonym sa...

Men vad anser du om örhängen o smink, färgat hår?

Anonym sa...

till ovanstående och första kommentaren : skulle väldigt gärna vela diskutera öga mot öga med dig....vad tro och nåd innebär....

Anonym sa...

För undvikande av missförstånd från ¨medsyster¨så tänkt jag inte att Maria måste be om förlåtelse för sina noppade ögonbryn, jag menade nog 1:a kommentaren för hennes uttryck.
Medsyster

Anonym sa...

Frågade inte för att vara dum på nått sätt! Frågade för att vissa laestadianer anser att dessa saker är fel