s ö n d a g


Söndag. Vilodagen. Jag är så tacksam över den.
Då man kopplar bort alla måsten, man fokuserar på det väsentliga i livet - nämligen tron. Vi försöker skapa vissa traditioner med våra barn som dom sen får ta med sig i bagaget i livet. För det man minns extra från barndomen är återkommande rutiner. Söndagen är en viktig sak som jag vill att våra barn ska lära känna aktning och glädje för. Redan den lilla saken att måltiden dukas finare och att vi ber bordsbön skapar en känsla av något högtidligare. Jag hoppas att även de börjar be bordsbön då de själva har egna liv och familjer.
 Samhället och många, många människor har söndagen som vilken dag som helst. Man arbetar och ståhejar och är tacksam över en ledig dag från jobbet då man för röja hemma. Men hittills i mitt liv så har jag inte tänkt att "det är synd att jag är kristen och vill helga vilodagen annars skulle jag få extra arbetsdag". Tvärtom. Efter vila så orkar man igen ta tag i vardagen och dess arbete med extra stor energi. Jag tror att när man stannar upp och tillåter sig att inte göra något, då får man också tid att rannsaka sig själv, sitt liv, sin tro och de rutiner man har. 
Men samtidigt måste jag erkänna att jag är ganska dålig på att varva ner och ta det lugnt, ofta blir jag rastlös och otålig. Jag är dålig på att öppna bibeln och läsa, att det ska vara så tungt!?
Och tänk hörrni, att helga söndagen är ett budord. Vi fick tio budord av Gud och just detta bud är det tredje av dem. Gud ansåg nog det vara viktigt att vi skulle helga den!

Tänk på vilodagen så att ni helgar den. 

Kopierade detta stycke från Luthers stora katekes:
86] Så är nu detta buds enkla mening, att man, då man håller vilodag, skall använda den för att vinna kunskap i Guds ord. Ty denna dags egentliga ämbete är, att det då predikas, närmast för de ungas och den stora menighetens skull. Dock må hållandet av vilodagen icke uppfattas så snävt, att därigenom skulle uteslutas sådant tillfälligt arbete, som man icke kan underlåta.
87] Om man därför frågar dig, vad som menas med budet: "Du skall helga vilodagen", så må du svara: att helga vilodagen betyder att hålla den helig. Vad innebär då att hälla helig? Intet annat än att bevisa sig helig i ord, gärningar och leverne. Ty denna dag behöver icke i och för sig något helgande, alldenstund den i sig själv är skapad helig. Men Gud vill att den skall vara helig för dig. Sålunda varder den för din del helig eller ohelig, allteftersom det du på den dagen gör är heligt eller oheligt.
88] Huru tillgår nu sådant helgande? Icke så att man sitter sysslolös i spiselvrån och blott avhåller sig från grovt arbete, ej heller så att man pyntar sig i huvudet och sätter på sig sina bästa kläder utan, som sagt, så att man betraktar Guds ord och övar sig däri.

Inga kommentarer: