brrr...va kallt


Vardagen och skolan startade verkligen med besked i morse då vi mätte - 18 grader.  För min del kändes det skönt att inte behöva starta bilen och jag är tacksam över barnens korta skolväg. Nu borde jag däremot elda i spisen eftersom innertemperaturen sjunker hastigt i vårt gamla hus, men tyvärr ligger jag på latsidan då det gäller eldning och min man är borta hela långa dan (undrar hur han ska få startat sin bil som stått 14 h utan motorvärmare *heija bara*)

Nu ska jag passa på att ordna upp lite medan barnen inte stökar. Extra datatid måste de ju få ha en sådan här kall kväll. Till och med Seth satt runt 10 minuter i lugn och ro = sköönt!

På tal om datatid så får barnen snabbt vanor och ovanor. Vi har tittat lite mera på datorn under den långa julhelgen och i morse då Ruth sin vana trogen skulle knäppa på skärmen så blev hon väldigt arg och förvånad då hon inte fick, "- mamm, du får inte tala sådär styggt och ljuga. Man får inte säga att barn inte får vara på dator! jag komber att berätt åt papp att du är dum och ful och dum"

Så nu vet ni det, när man har databegränsningar åt sina barn så ljuger man, är dum och ful. Heija oss. 

2 kommentarer:

adina sa...

När våra barn gick i lågstadiet hade de bara 2 ggr 1/2 timme/dag som de fick vara på datorn. (Det gäller än påstår min man! hehe...)
Jag brukade ställa timern på ugnen att ringa så de visste när tiden gick ut. Minns när en mamma berättade att hennes son tyckte att vi hade så konstig ugn. Den ringde när man inte kunde var på datorn längre!!!
Men det funkade inte allt för många år...

maria sa...

Bra system, kanske jag tillämpar det då vi får införskaffat en ny ugn *blink*