tid för ord







Jag har ju, förutom en syster, fem bröder varav alla är gifta. Det betyder att jag har fem svägerskor. Fem olika kvinnor som alla betyder väldigt mycket för mig, de blir nästan som extra systrar. Vartefter åren går så lär vi känna varandra allt bättre och våra personligheter blommar ut, både de fina och de mer skrynkliga (som egentligen är de finare).

Jag är så glad att mina svägerskor också tycker att vår "svägerskerelation" är värd att satsa på. Det kräver att man planerar och tar sig tid. Just tiden behövs för att prata om djupare saker, kanske om sådana saker som inte alltid vill sägas i dagsljus. Att övernatta och sitta uppe halva natten är perfekt! (fast kanske inte enda till klockan 5 på morgonen *gäsp*)

För visst behöver vi prata mera. Prata om känslor, om misslyckanden, om svårigheter, om tacksamhet, om relationer mellan man och kvinna och över allt som man möter i vardagen. Sist och slutligen är vi alla så lika och har samma behov av att bli sedda, hörda och accepterade precis som de bristfälliga och skruttiga människor som vi är. Redan när vi låter ord komma över våra läppar så bearbetar vi våra känslor. Att tiga är inte alltid guld. Låter vi dessutom alla bekymmer, både egna och andras, gå upp som ett rökmoln till himmelens Gud så känns det lätt om hjärtat. Varför ska vi vara så rädda att visa upp och berätta om våra svaga sidor och att dela med oss?

 Bjuder vi in våra vänner enbart till den soliga, fina, terrassen på framsidan eller får de också komma på bakgården där pulkan har glömts bort bland de vildvuxna blommorna.

 "Min nåd är nog för dig, för min kraft fullkomnas i svaghet.
Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft ska vila över mig.
 Och därför gläder jag mig över svaghet, misshandel, nöd, förföljelser och ångest för Kristi skull. För när jag är svag, då är jag stark.
" 

Korinterbrevet

Förutom att vi har samma humor och skrattar ofta så delar vi ju på samma Jesus. När han är med oss på våra träffar så blir det en djupare innebörd. Vi är inte bara systrar utan vi är systrar i Jesus. Må vi bara bli flitigare att samtala om honom. 


* * *
Vi övernattade vid glasbruket, info här, och det var mitt i prick. Där fanns allt vi behövde i snygga utrymmen, badtunna, bastu, välutrustat kök med koppar och skålar av alla de slag och mjuka sängar med hotellakan. Dessutom på kort köravstånd. *dubbelgillar och rekommenderar*

1 kommentar:

Linda sa...

Låter som om ni haft det härligt och roligt! Ser snyggt ut där också. Klart du ska vara uppe halva natten då du slipper på 'morsvila' . Vi hade fantiserat att fara dit i början på hösten från min sida (systrar+svägerskor) men vi blev kniido och så var det visst "nån" som var gravid och inte ville vara så social .. Borde ge det ett nytt försök nån gång !