b a r n e t


Ikväll var vi på besök till förskolan. Ivar har en trevlig höst att se framemot. Jag minns själv förskolan som en mycket lycklig tid i min barndom. Jag hoppas att våran kille ska ha lika roligt som jag hade och som hans storasyster hade. Jag önskar att han hittar kompisar och inte behöver känna sig ensam eller på sidan om. Vilken hemsk känsla det måste vara för föräldrar till barn som inte har kompisar och som kanske blir mobbade. Man står liksom hjälplös på sidan om och kan egentligen inget göra. Barn skapar sina egna nätverk och hittar de ingen kompis att ty sig till kan tillvaron bli tung. 
Önskar att inga barn skulle behöva känna sig ensamma och utstötta.

På väggen vid förskolan hängde en tavla med denna text som jag har på bilden. Dessa ord borde smycka en tavla i alla människors hem. Jag tror inte vi kan läsa dessa rader för ofta. Tänkvärda ord.

 Nu ska jag krypa till kojs och reflektera över om jag har bemött mina barn mest från den första kategorin eller från den andra idag. Åtminstone ikväll, då jag kom hem med tre trötta barn och ett hem i kaos, så var det långt till vänskapliga och kärleksfulla ord. Men vi fixade hemmet på tre röda sekunder och barnen fick titta på rosa pantern (hörde när Ivar viskade åt Edith att hon skulle skriva rosa pantern på google för det får dom inte titta på för pappa men nu är han ju inte hemma) en kvart innan läggdags och lugnet infann sig. Nu sover alla sött och morgondagen lämnar vi i Herrens hand. Godnatt!

* * *


Länkar till sist en sång av Elvis som är berörande.
Denna sång beskriver så hur barn påverkas av miljön och de människor de växer upp med.

As the snow flies
On a cold and gray Chicago mornin'
A poor little baby child is born
In the ghetto
And his mama cries
'cause if there's one thing that she don't need
It's another hungry mouth to feed
In the ghetto

People, don't you understand
The child needs a helping hand
Or he'll grow to be an angry young man some day
Take a look at you and me,
Are we too blind to see,
Do we simply turn our heads
And look the other way

Well the world turns
And a hungry little boy with a runny nose
Plays in the street as the cold wind blows
In the ghetto

And his hunger burns
So he starts to roam the streets at night
And he learns how to steal
And he learns how to fight
In the ghetto

Then one night in desperation
The young man breaks the rules
He buys a gun, steals a car,
Tries to run, but he don't get far
And his mama cries

As a crowd gathers 'round an angry young man
Face down on the street with a gun in his hand
In the ghetto

As her young man dies,
On a cold and gray Chicago mornin',
Another little baby child is born
In the ghetto
And his mama cries

1 kommentar:

Anonym sa...

Huff jag ryser och ögonen tåras, vilken sorglig låt! Har aldrig riktigt lyssnat på texten förut.. Ja visst får man ta sig en funderare, nog kunde man göra mera för alla barn i världen...