p a n n k a k a


Dagen som började så skön blev en riktig pannkaka. Pannkaka av alltihop. Jag har tröstätit som en gris. Tröstbloggat som en datanörd och barnen har suttit för mycket på datorn de med. Usch. Regnet som kändes uppfriskande på morgonen har silat ner precis hela dan och barnen har varit ute max en halv timme. Nu vill jag bara kräkas upp den goda pannkakan som jag ätit alldeles för många bitar av men ännu hellre vill jag fara och sova och avsluta dessa långa timmar som denna dag bestått av.
Vissa dagar blir bara såhär. Sådana dagar man bara vill dra ett streck över. Radera. 
Dessutom glömde jag köpa apelsiner vid Sale. De skulle ha jämnat allt det söta jag stoppat i mig idag. 
Rackans apelsiner som borde vara här i fruktskålen på köksbordet. 

Förresten att slöblogga kan också föra nåt gott med sig. Kikade in på Underbara Klaras blogg (hon ska tydligen också få en sommarbebis) och fick inspiration att baka. Inget ont som inte för nåt gott med sig. Nu har jag en blåbärspaj att frysa ner för kommande behov. Pannkakan blev som sagt också god bara jag hade nöjt mig med två små bitar, inte 5 bitar och det som Ruth inte åt upp!

Alla kilon man går upp som gravid ska ju kämpas bort sen, en sak jag förtränger medan jag lever i mitt "söttillstånd". 


Pannkaka
3 dl vetemjöl
8 dl fetmjölk
4 ägg
lite salt
50 gram smör
Gör så här
Smält smöret, vispa ihop mjölet och mjölken. Därefter äggen, ett i taget, lite salt (knappt 1 tsk) och häll smeten i långpannan. 225 grader i ca 25 minuter.  Njuts med sylt och vispad grädde!


Inga kommentarer: