uppfostringstider

alltså på sant, ibland känns det så jobbigt att uppfostra barn i vår tid. i vår datoriserade värld. när barnen blir för stoijiga och "stör" så sätter man dom en stund framför datorn så man får en lugn stund, och barnen - de misstycker INTE!!....visst lär sej barnen en massa fina saker på datorn också, dom blir mer allmänbildade så att säga....men nog är det ju ändå mest nöjen, beroendeframkallande nöjen som datorn för med sej! mitt samvete gnagar ofta när jag ser hur våra barn spiller sin tid framför nån bolibompa grej, och hur dom kräver mer mer mer! hur datafixerad blir min 6 åring när hon är 12? när lär sej min 1 åring hur man själv ska klicka sej fram med datamusen? när slutar jag köpa hem dockor åt mina barn för dom leker ändå inte med dem? när har vi med datorn i pulkan när vi är ute på promenad? när vet inte mina barn hur känslan av att ha tråkigt känns? när KAN inte våra barn leka längre? det är vi föräldrar som ska säga stop. det är vi som ska se till att våra barn inte blir beroende av datorn och låter denna aparat styra deras liv och de inte kan eller inte vill göra nåt annat!

man borde helt enkelt bromsa utvecklingen litegrann......

8 kommentarer:

Sandra sa...

Här är en till Mamma som känner mellan varven likadant,he bara man sjölv som måst lägg gränser annars så sko di sita tä hejla daga så er i(beroendeframkallande jaa minsann).. Men ja måst no äntå sejj att no er he sköönt mellan varven.. Måtta me allt så er e ju..:)

Lundagård sa...

Det som jag tycker fungerar väldigt bra är att göra egna inloggningskonton på datorn till barnen där man begränsar tiden, (och också begränsa vilka sidor de får besöka) då loggas de automatiskt ut när deras tid är slut. Då slipper man tjafs om "bara liiite till..." som oftast blir en timme...
Problemet med det är att syskonen ofta kikar över axeln på varandras datatider...
Sen känns det ju lite skumt när vår fyraåring med van hand loggar in, skriver sitt lösenord och navigerar runt på sina sidor utan problem :-) men det är dagens värld som man också bör lära sig att leva i, inte av, men i.

Minna sa...

Känner precis samma sak. Tror att mammorna förr i världen skickade ut sina barn då vi idag lägger dem en stund framför datorn. Noah kunde lätt använda min iphone trots att han endast är 2 år. Tills jag en dag tyckte det gick allt för långt och önskade i födelsedagspresent en mumin dator åt honom (vilket han själv också ville ha). På ett sätt kändes det fel att han har en "egen dator" men på den datorn finns i alla fall barnvänliga spel med bokstäver och siffror. Och varje gång han vill ha min iphone får han snällt ta sin dator i stället. Ännu har han lite svårt att använda den men kanske den är lite längre intressant om det tar en tid att lära sig alla spelen. Ibland är tekniken INTE underbar.

Linda sa...

jo, det går lätt till överdrift. Som med allt annat.

Här har det kollats på Lotta på bråkmakargatan säkert 10 ggr de senaste dagarna...men det är för att barnen varit sjuka.
Sen är det ju skillnad vad de ser på också.
Och barnen måste ut minst en gång per dag. Förutom i -24.

Måtta med allt, som sagt :-)

Anonym sa...

Tipstack angående vitt läder o olivtvålen.
Nu har oxå jag vitt sofflock :)
Sånt kan man oxå göra en kall februaridag :)

Ivars sa...

Javisst är det så. Måtta med allt. Oftast är det ju bristen på tid hos föräldern som gör att barnen fastnar vid datorn. Men vad smart med skillda inloggningskonton. Det borde vi införa hos oss också. Ha d gott i kölden! :)

Flickan på landet sa...

Jaa-a...går i samma tankar varje dag själv. Hur ska barnen bli som växer upp med detta "datoriserande"?!Tv:n är alldeles för enkel att klicka på och barnen sitter tysta och snälla och glor (mamman får läsa tidningen o äta godis i lugn o ro). Och DATORN fängslar dem totalt, med gratis spel som är hur roliga som helst. Hur långt ska det gå kan man ju undra?!När jag var liten var vi ute heela tiden. Idag fryser barnen snabbt och vill in och vissa barn vet knappt vad pulka är, än mindre skridskor
Var på en kurs från jobbet förra veckan där kursledaren sa att barn har förädrats jättemycket på 20 år. Det som funkande då funkar inte med dagens barn. Så det är bara att leva med och se vad det blir :-)
Ha en skön fredag!

maria sa...

va roligt att också andra upplever samma sak som jag...att datorn styr onödigt mycket i våra barns liv.