D O P E T


Så var killarna döpta. Lärjungarna Lukas och Ludvig.
 
"När jag var liten, bara så här,
bars jag till dopet som Jesus lär.
 Jesus då tog mig upp i sin famn,
välsignade mig och gav mig sitt namn
 
När jag blir större kanske så här
vill han mig leda som bibeln lär
om jag än faller lyfter han mig
tar mig vid handen närmare sig"
 
Dopet blev en fin tillställning. Tänk vilken gåva att få vara ett Guds barn. Ibland kan man inte riktigt fatta vidden av det hela. Eftersom  många barn var med på dopet så bildade de en fin kör som sjöng sången "när jag var liten". Det var så enkelt och fint. Den sista meningen i sången etsade sig fast "om jag än faller lyfter han mig, tar mig i handen närmare sig". Närmare sig. Tror att många som genomgått svårare perioder i sitt liv känner att det är just dessa stunder som fördjupats deras relation till Gud.
 
 Jag deltog i dopceremonin lite från och till eftersom Seth skippade sista tuppluren och blev klängig. Dessutom kissade han igenom sina nya jeans (vilket han aldrig gjort tidigare i sitt nio månaders liv) och fick fira festen i blåa strumpbyxor (jag hade inte uppdaterat kläderna i skötväskan alls) Så typiskt oss. Så typiskt denna mamma.  
 
Sånt hos oss då vi startar söndagen med kaffemuggar på löpande band. Edith har sovit bort i natt och jag tror att vi därför skippar söndagsskolan. Jo, vi är lite "smålata" så här på söndag förmiddag och finns det en orsak att bara gå hemma med morgonrocken så nappar vi den.
 
* * *
Jesu missionsbefallning
:
De elva lärjungarna gick till Galileen , till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå.  När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade .
  Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.  Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn  och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut."

 
 

Inga kommentarer: