n y t v ä t t a d



"Det var strax före påskhögtiden. Jesus visste att hans stund hade kommit, att han skulle lämna denna värld och gå till Fadern. Han hade älskat sina egna här i världen, och han älskade dem in i det sista.
 De åt kvällsmåltiden, och djävulen hade redan ingett Judas, Simon Iskariots son, tanken att förråda honom. Jesus visste att Fadern hade gett allt i hans händer, att han utgått från Gud och skulle gå till Gud.  Han reste sig från bordet, lade av sig manteln och tog en linnehandduk som han knöt om sig. Sedan hällde han vatten i ett tvättfat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade runt midjan.
 
 När han kom till Simon Petrus, sade denne till honom: "Herre, ska du tvätta mina fötter?"  Jesus svarade: "Vad jag gör förstår du inte nu, men längre fram kommer du att förstå det."  Petrus sade: "Aldrig någonsin ska du tvätta mina fötter!" Jesus svarade: "Om jag inte får tvätta dig har du ingen del i mig."  Simon Petrus sade: "Herre – inte bara mina fötter, utan också händerna och huvudet!" Jesus svarade: "Den som har badat behöver sedan bara tvätta fötterna. Han är helt och hållet ren. Och ni är rena, fast inte alla."  Han visste vem som skulle förråda honom. Därför sade han att inte alla var rena.
 
När han sedan hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: "Förstår ni vad jag har gjort med er?  Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, för det är jag.  Om nu jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, så är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter.  Jag har gett er ett exempel för att ni ska göra som jag har gjort mot er. Jag säger er sanningen: Tjänaren är inte större än sin herre, och budbäraren är inte större än den som har sänt honom.  När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det.
"
Luk 13, 1-13

Låter jag Jesus tvätta mina fötter? Låter jag honom tvätta hela mig? 
Ända från insidans alla skrymslen till den yttersta tånageln. 
Blickar jag mot korset med tårar i ögonen och säger ja, jag tror. 
Eller vänder jag nonchalant ryggen och går därifrån. 
Vi har en fri vilja.

"Om jag inte får tvätta dig har du ingen del i mig."


"Vad jag gör förstår du inte nu, men längre fram kommer du att förstå det." 

*  *  *

Sånt hos oss då vi inleder skärtorsdag med barnen som är lediga från skolan (och vi har i skrivandets stund lego friends över hela köksbordet). Jag hoppas att vi (knappast hela familjen) kan avsluta denna dag i Esse kyrka och delta i nattvarden, det skulle vara en fin stund. 
Förresten så var de bauta påskäggen slut vid prisma, ni kan ju bara gissa hur besvikna barnen blev då jag kom hem med matkassarna (klockan närmade sig stängning så jag besökte inga andra butiker). Får be mannen svänga in via sale och kolla läget där då han slutar idag. Annars får de bara finna sig i att det blev en påsklördag utan bauta chokladägg. Besvikelse är ju en känsla som så många andra känslor och som vi alla kommer att få smaka på nu som då. 

Inga kommentarer: