b ö c k e r

Vi köpte in flera böcker till missionsmagasinet igår, främst barnböcker denna gång. Boken Upptäck kärlekens olika språk för barn fylldes också på i hyllen. Den är omtyckt!

nr 1: Dator, TV och lek, Mercé Seix. Passar för de allra minsta. Två andra böcker i samma serie  har vi också. Vi slutar med nappen och aldrig mer blöja. Sådana böcker kan ju vara roliga att bläddra i tillsammans med tvååringen som har blöjan och tutten så kär.

nr 2: Himlen finns på riktigt - för barn, Colton Burpo " Citat om boken: I den här boken berättar Colton med egna ord om vad han var med om när han besökte himlen. Han beskriver hur det är att möta Jesus, hur himlen ser ut och vilka personer man kommer att möta i himlen. Colton ger svar på frågor barn har, till exempel: Finns det djur i himlen? Hur stora är änglarna? 
Boken bygger på den mycket uppskattade boken "Himlen finns på riktigt". Förutom Coltons egen berättelse, ur ett barns perspektiv, kompletteras boken med vackra målningar." 

nr 3: Stora boken om Jesus. En bok med luckor att öppna som barn älskar. Flera sådana böcker med andra teman köptes också in. 

nr 4: Bibeln för barn. En barnbibel med färggranna bilder och lättläst.

nr 5: Vem är Gud? Hur är det i Himlen? Två böcker om barns funderingar kring Gud och Himlen. Härlig mjuk pärm och söta bilder!

nr 6: Så berättade Jesus, en annan typ av barnbok med luckor att öppna. 

nr 7: Noa och hans stora båt, en bok med magnetfigurer att placera inne i boken. Verkar vara en rolig idé som jag inte själv testat. Men magneter är ju trevliga så den ska införskaffas.

nr 8: Äventyrs Andaksboken, för det lite äldre, tuffare, barnet att läsa innan läggdags. 

nr 9: 365 Aktiviteter för barn, Pysselboken med nytt pyssel för varje dag. Passar alla som gillar att färglägga och knåpa. 

nr10: Max, du behövs!, Åke Olofsson. En bok om mobbning.  "Citat: Max vill bli NHL-proffs, men det går inte så bra för honom när klassen spelar ishockey. Han känner sig misslyckad, han duger inte. Inne på omklädningsrummets toa fräser han åt sin spegelbild: Jag behövs inte!
I granngården bor ett ungt par som arbetat som biståndsarbetare i flera olika länder. Deras berättelser fängslar Max, han vill också göra något för barn i världen. Max talar med rektorn och det blir bestämt att nästa idrottsdag ska ha ett tema: hopp för världens barn.
Alla får göra ett längdhopp och sponsorer betalar en krona för varje meter skolan hoppar sammanlagt. Det blir succé.
Max har funderat mycket över framtiden, han har sina drömmar om vad han ska bli.
Nu vet han, och han säger det till sin egen spegelbild: Du behövs…. Hör du det…du behövs!"

Detta var några av alla böcker vi har, jag fotade inte alla så de får du se när du besöker missionsmagasinet! Böcker kan ju kännas dyra att köpa men sen man köpt dem så har man ju dem. Själv brukar jag kolla i vår bokhylla och se vad farmor och farfar hade för böcker på sin tid, ofta hade farmor fått böcker i gåva också. Där finns nästan bara kristen litteratur och farmor var nog en riktig bokmal. Ha haa...

3 kommentarer:

Lb sa...

"himlen finns på riktigt"
den är jag inte så för.. Läste boken för vuxna, men tyckte inte riktigt om barnboken (en känsla bara, jag vet inte varför?). Ska nog ta och läsa barnboken igen och se om jag tycker om den nu.
Fast det är väl barnen som ska tycka om den, inte jag som vuxen ;-).

Annars väldigt bra böcker tycker jag.

Anonym sa...

Både jag, mina barn och mitt faddderbarn älskade himlen finns på riktigt för barn. Men vi e ju olika. :)

maria sa...

Himlen finns på riktigt för vuxna tyckte jag riktigt bra om, kanske man hade för höga förväntningar om den för barn :-) Fastnade inte riktigt för den jag heller, men smaken är ju som baken....