Be, Ge, Se


Kanske ni redan sett detta filmklipp eller så inte. Men ni kan gärna ta er en titt om inte annat så för att se hur härliga dessa ungdomar/unga vuxna i Vasa är (i denna församling var jag också aktiv under min studietid i Vasa och jag minns det med värme och tacksamhet). Själv tänker jag delta i detta evenemang som ordnas idag, en dag för Albanien, och min dagslön som kommer i form av hemvårdsstöd ska betalas till detta (kontonummer finns längre ner)
Kom med du också.
Vill ni se mera bilder från Albanien så finns det här. Min man var till det nya missionsfältet för två år sen.
Här kan ni följa med den gäng som är på väg till Albanien denna sommar.
 
Sånt hos oss då jag faktiskt dagen till ära observerat att jag heelt missat att man ska ansöka om hemvårdsstöd. Killen fyller snart ett år och jag har nu några månaders retroaktiv betalning att se framemot. Inte konstigt att jag fått flytta över pengar mellan våra konton den senaste månaden.
Det blir dagens to do. Ansöka om hemvårdsstöd för två år framåt. Yes.
 
Nu ska jag ta en morgonkaffe och sedan kanske baka nåt enkelt och gott till kvällens villaträff.

info om "En dag för Albanien"
”En dag för Albanien” är en dag då vi stiger upp och lever vårt vardagsliv för Albanien och Gud till ära. Du arbetar, studerar och gör dina vardagssysslor precis som förr, men den här dagen gör du det för folken i Albanien.

I praktiken betyder det tre saker:

1. BE för Albanien.
Be på morgonen då du stiger upp, under dagens lopp, på kvällen, ensam, tillsammans med andra, tyst eller högt. Be för det Albanska folket, be att albanerna skulle vara öppna för Ordet, be för LFFs missionsarbete i Albanien, be för alla som ska åka till Albanien, be för arbetet här hemma, be för att det ska hittas missionärer som vill åka iväg till Albanien osv.


2. GE din daglön för arbetet i Albanien.
Om du arbetar så ge av din lön det som motsvarar en daglön. Om du studerar så ge det som motsvarar en daglön av studiestödet. Ifall du inte har möjlighet att ge en daglön, ge då vad du har möjlighet till.
Kontonummer för Albanienmissionen: FI57 5567 0720 1018 43 Ref. 1119 Mottagare: Laestadianernas Fridsföreningars Förbund r.f.


3. SE att missionsbefallningen (Matt 28:16-20) gäller också dig.
Se att missionsbefallningen inte gäller bara några få utvalda kristna, utan också dig och mig.

9 kommentarer:

Sofie sa...

Tack för detta inlägg Maria och för det tidigare inlägget! Har nog tänkt delta i En dag för Albanien, men nu blev det så mycket mer konkret för mej! :)

Anonym sa...

Gud hör no fastän man ber bara en gång, det behövs inget långt formulär, han vet redan på förhand vad som behövs i Albanien, det räcker med en suck som Job gjorde

Anonym sa...

Visst hör Gud varje bön men vi uppmanas i bibeln att be uthålligt och att be oabrutet.

Anonym sa...

Be också för de som har det svårt i Finland.

Anonym sa...

visst ska vi be uthålligt o oavbrutet, men vi ska inte göra det till nå ritual o stå i gathörnet för att bli sedda ,nej gå in i din kammare o be till din fader i det fördolda o.s.v.då behövs inga fina ord,nej ett rop eller en suck räcker

Anonym sa...

Jag tycker det är bra med allt som heter mission men varför skall man behöva åka så långt bort? Om man bara ser sig omkring i sin egen församling? Tycker ofta att man skulle kunna börja med att se till de egna folket så att man kan/orkar så att de som skall kunna hjälpa har de bra. Jag menar inte att man ska bara se till att Finländare har de bra utan att man ska dela allt lika. Så att man ger allt till de nöddrabbade fast Finland på vissa ställen har de också svårt.


Gör de lilla du kan.....

Anonym sa...

Man kan ju göra både ock :). Och be långa intensiva böner och små suckar mitt under vardagen :).

maria sa...

Är helt övertygad om att det inte finns något rätt eller fel när det gäller bön så länge man ber i tro och låter den heliga anden verka i en.

maria sa...

Till anonym om missionen. Jag är helt övertygad om att vi räcker till både för hemlandet och utomlands. Vi har ju olika uppgifter, vissa ska stanna här medan andra skall längre bort. Dessutom lyder ju missionsbefallningen - Gå ut i hela världen.....