Programblad till bröllop

Här kommer lite programbladsinspiration på måndag morgon. Vi ville ha framsidan i ljusa färger så de inte skulle "äta upp" allt annat på borden.



Första uppslaget innehöll lite info om programmet i stora drag och vem personerna är som har "extra uppgifter" på festen. Här tycker jag man gärna kan skriva upp namnen på servitörer (om man ordnar den biten själv till "oavlönade") eftersom de gör en stor insats för dagen! Vi hade namnen på brudnäbbarna, speakrar, pianisten, de som höll andakt och kvällsbön, servitörer, fotografer, filmaren, och chaufförer.
På nästa uppslag hade vi menyn, måltidssången och på följande sida en sång som passade att sjunga i samband med andakten som hölls efter middagen, "Jag vill ge dig o Herre min lovsång".





På nästa uppslag hade vi en intervju med brudparet som jag hade gjort och de svarade utan varandras närvaro. Brudens text blev något längre än brudgummens. Konstigt. *ler*


Nästa uppslag innehöll en sång, "Håll mitt hjärta",  och roliga citat om män och kvinnor överlag. Inte enbart bröllopsrelaterat utan citat som "pappa säger att mamma är medvetslös när hon shoppar kläder/Tor 6 år", tyckte jag passade in här. Och denna var bra: "Det blev så många barn eftersom tanterna inte jobbade utan hade barnen som jobb. Och när barnen blev större blev mammorna nästan arbetslösa därför måste de få nya hela tiden/Emil 7 år"  *ha haa, kan inget annat än småle*


Mittuppslagen blev ett bildkollage och den text som Janina sjöng åt Matts på bröllopsfesten. "Kärleksvisan" (take me back to that moment)


Mera sånger. "Du är det finaste jag vet" (på denna bild "tvingade" jag Matts och Janina att stå och stirra in i en vägg då jag knäppte kortet) och "I din hand o Herre".


En sång, "Tack min far för nåden", och på nästa sida en frågesport om bröllopsgästerna som vi sen gick igenom tillsammans. Ex "vem gömmer choklad i klädskåpet så inte frun skall hitta"


På denna sida hade vi en dikt som är skriven av Janinas mormor (som hon läste upp på deras förlovningsfest) På andra sidan fanns vi ett äktenskapslexikon. Ett ex "Baby - liten matsmältningsapparat med överraskande röstresurser i ena ändan och bristande självbehärskning i den andra"


Innan vi höll kvällsbön så sjöng vi "Innan natten kommer" sen tackade vi för bröllopsfesten och önskade brudparet en fin bröllopsresa och en välsignad start i deras gemensamma liv. Till sist steg vi alla upp och sjöng "Vi skall gå hand i hand" samtidigt som brudparet tågade iväg och kvar lämnade vi med en tår i ögonvrån.  En mäktig avslutning på en fin bröllopsfest.

Baksidan innehöll ett  T A C K

När vi planerade programbladet så var vi rörande överens om att det skulle innehålla många bilder och till alla lycka så hade brudparet just det, många bilder. Bakom alla sånger fanns en bakgrundsbild som ljusades upp ordentligt. När jag skulle ha en urklippt bild, som tex på framsidan, meny sidan, sidan med citaten, intervjun eller frågesportssidan så använde jag photoschape och målade med vitt runt objektet. Enkelt och roligt men tidskrävande. Vi hade ganska många sånger eftersom man inte vet hur mycket program det blir men vi hann inte sjunga alla.
Det får också gärna finnas extra sidor (såsom intervjuer, citat, frågesport och äktenskapslexikon) att läsa under pauserna eftersom vissa gäster kanske inte samtalar så mycket med andra.
Detta programblad innehöll 20 A5 sidor (5 A4 som är vikta på mitten) och sidan bakom pärmbilden var tom. Jag använde publisher 2013 programmet och det funkade utmärk. Nästa gång jag gör nåt liknande så vet jag att man ska maila iväg mallen i färdig sidordning så fixar de, i detta fall Forsbergs tryckeri, utprintningen. Läs här, hur jag krånglade till det! Dessutom, om man använder A4 uppslag i skrivprogrammet, så skall bilderna dras ut 3 mm utanför kanterna om de ska täcka hela sidan som utprintad. Man lär så länge man lever.

Hoppas att nån som går i planeringsstadiet fick några tips härifrån.

Inga kommentarer: