Johannes döparen

Johannes döparen
"Johannes hade kläder av kamelhår och ett läderbälte runt midjan, och hans mat var gräshoppor och vildhonung. Folket i Jerusalem och hela Judeen och hela Jordanområdet kom ut till honom, och de bekände sina synder och döptes av honom i floden Jordan."
Matt 3: 4-6
 
 "Jag döper er i vatten till omvändelse. Men den som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte ens värdig att ta av honom sandalerna . Han ska döpa er i den helige Ande och eld."

Matt 3: 11
 
Jesus blir döpt
"Sedan kom Jesus från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas av honom.  Men Johannes försökte hindra honom och sade: "Jag behöver döpas av dig – och du kommer till mig!"  Jesus svarade honom: "Låt det nu ske. Det är så vi ska uppfylla all rättfärdighet." Då lät han det ske.
  När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Då öppnades himlen, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom.  Och en röst från himlen sade: "Han är min älskade Son. I honom har jag min glädje."

Matt 3:13-17
 
 

I Finland firas tre högtider under midsommarveckoslutet: den kyrkliga, Johannes döparens dag, den statliga Finlands flaggas dag och den folkliga (och ursprungligen hedniska) midsommaren. De olika traditionerna har flätats samman så att man sällan tänker på vilken av dem man firar. På finska heter helgen "Juhannus" (liksom den i svenskan kan kallas "Johanne"), också om många firar högtiden helt profant (info, wikipedia) 

Inga kommentarer: