n.ä.r.m.a.r.e.


Närmare, o Jesu Krist, till dig,
Närmare, vad än det kostar mig,
Närmare i morgon än i går,
Närmare, o Herre, år från år!


I söndags sjöng vi denna vackra psalm sionssång, som Lina Sandell skrivit. Dessa ord, närmare imorgon än igår, är så djupa och innehållsrika. Om jag har något mål i livet så är det främst detta, att min relation till Jesus ska bli djupare och djupare för varje dag. När jag tittar på honom, när jag ber till honom och när jag tänker på honom så bleknar alla andra bekymmer. Alla människointriger, alla åsikter till höger och vänster, alla synpunkter och allt stressrelaterat bli lättare att möta.

Närmare, om korset skulle än
Bli det band, som städs på nytt igen
Binder mig allt fastare vid dig
Och från jorden mera löser mig!

Närmare till dig, om vägen bär
Genom nattens djupa skuggor här;
Vad du nödgas taga, Herre, tag,
Närmare till dig blott städs mig drag!

Närmare till dig och dina sår,
Och när snart jag mina vingar får,
Samma ton ur hjärtat tränger sig:
Närmare till dig, till dig, till dig!


Sånt hos oss då jag känner sådan tacksamhet över närheten till Kristus. Känner också en tacksamhet över att vi har trevligt program inplanerat i dag. En liten guldkant denna blåsiga tisdag. Nu skall morgonmålet fram åt barnen samtidigt som lillkillen slumrar in i vagnen och tar en kort men naggande skön förmiddagslur.

#denskönastundendålillensover
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

vill bara rätta till det lite,fastän det inte spelar nån roll.Det är inte en psalm utan det är en sång,tänkte bara om nå råkar söka i psalmboken, utan resultat

maria sa...

Då sjöng vi den säkert ur Sions sånger boken :-)

Anonym sa...

ja den finns i sions sånger