Så god marängtårta


Marängtårtan blev jättegod och jag lyckades med marängen på andra försöket. Den enkla krämen blev god i kombination med maräng och jag tror att det var just detta som gjorde att tårtan inte bara smakade grädde och socker!
Nu kommer jag alltid att bjuda på denna, enkla bakelse, till alla kalas framöver *blink*.
 Här kommer receptet och grädda inte i 175 som jag gjorde. 125 grader och inget annat (dessutom räckte det med 40 minuters gräddningstid)!

k r i s p i e s t å r t a

Botten
4 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl Kellogg’s Rice krispies

Kräm
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
100 g smör

Garnering
4 dl vispgrädde
mörk eller ljus choklad

eller dajmkulor

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 125 grader. Vispa vitorna till ett hårt skum.

2. Vispa ner sockret, lite i taget, när vitorna är färdiga.
3. Blanda försiktigt i Rice krispies.
4. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda marängen mitt i ugnen i 60–75 min. Låt den svalna.
6. Kräm: Koka ihop alla ingredienserna i en kastrull till en tjock kräm. Se till att krämen inte bränner fast i botten.
7. Dela kakan i två lika stora delar. Bred krämen på ena halvan och lägg på den andra halvan.
8. Vispa grädden och bred den på tårtan. Hyvla choklad med en osthyvel ovanpå / sätt dajmkulor både lite inuti och ovanpå.

Sånt hos oss denna onsdag morgon då solen skiner. Nu ska vi snart söka oss utomhus och ta tillvara lite solenergi. Ladda batterierna. Barnen tittar i skrivandets stund på Saltkråkan och jag hör Stjorvens ljud ljuda i köket "är det inte konstigt, på kvällarna när man är hur pigg som helst så vill man att man ska sova och på morgnarna när man är trött då vill man att man ska stiga upp, kan ni förklara det för mig"
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för receptet!