g ä s p



Måndag morgon. Mulet och regn i luften. Lite tråkigt men skönt. 
Jag har igen blivit påmind om hur bortskämd jag är. Väldigt bortskämd. Killen grät i två etapper inatt och hade svårt att somna om och jag tyckte det var värdens jobbigaste stund. Jag är nog inte gjort för att ta hand om gnälliga bebisar nattetid. I sådana stunder tar det fram de sämsta sidorna i en. Suck. Det enda man önskar är att få somna om. Till alla lycka sover killen överlag exemplariskt och somnar 20:30 varje kväll i sin egen säng. Men så kommer plötsligt en natt då man vet att man är småbarnsförälder med alla dess vedermödor.

Sånt hos oss denna måndag. Att fara utanför dörren kommer inte i mina tankar, trots att det piggar upp och man känner sig fräsch efteråt. Nej, vi har det bra här inne med en kopp kaffe och kokoskaka. Fint att det finns hälsosammare alternativ till kaffe då man är en obotlig gottegris. Ska dela med mig av receptet. Gillar man dock inte smaken av kokos så kan man lägga annat istället, kanske grova havregryn.  Mellan "kakan" brukar jag stryka ett tunt lager jordnötssmör eller kvarg (icke smaksatt 0,3%) och vika ihop som en rullad. Så gott!


Kokoskaka
200 gr grynost 0,3%
3 ägg
5 msk kokosmjöl eller kokosflingor
1 msk fiberhusk eller psyllium
4 msk vetekli
2-3 tsk bakpulver (brukar sätta 2)
2 msk kokosolja (den hälsosamma varianten, inte kokosfett som man steker munkar i)
ev 1 nypa salt

Rör ihop massan med elvisp. Bred ut på bakplåtspapper och grädda 10 minuter i 200 grader. Jag brukar alltid göra dubbelsats och frysa ner färdigt skurna bitar. Så enkelt att äta hälsosammare då man har alternativ att snabbt ta fram då suget kommer. 

Hoppas ni får en fin start på veckan!

5 kommentarer:

Linda sa...

Hur mycket socker har du i ?

;-)

Anonym sa...

kan man sätta ngt annat ist. för kokosfett?

Lantliga drömmar sa...

Oj! :) Normalt vaknar lillen här ca 6 ggr per natt, nu har båda barnen varit sjuka i en vecka. Natten till igår räknade jag hur många gånger lillgrabben var vaken; 17 ggr, och då var det en bra natt jämfört med de fyra tidigare nätterna...! Suck, DÅ vet man att man lever minsann! :) Men som tur var hade vi en bra natt förra natten, hoppas på fler sådana så är mamma gladare på dagen! :)
Underbart att er grabb sover i normala fall, det är nog guld värt!

maria sa...

Japp, att sova är guld värd!! Låter minsann lite mera jobbigt med 17! ggr :-/

maria sa...

Har ingen aning vad som skulle vara motsvarande istället för kokosolja, vanlig matlagningsolja kanske??