bara idag, (och igår) men INTE imorgon


När jag satt försjunken i ÖT och åt min morgongröt så dukade Edith fram sin morgonmål. När hon var klar sa hon förnöjt.
 - Mamma, visst är morgonmålet dagens viktigaste mål?
När jag riktigt begrundade vad hon plockat fram åt sig så kände jag en misslyckande känsla som husmor men samtidigt nåt ironiskt över hennes morgonmåls kombination. Chokladpuffar i mjölk. Choklad/vanilj yoghurt och oboý som pricken på i:et. Barn äter ju inte det som inte finns i skåpen så jag har ingen att skylla på.
Men lite måste jag få förklara mig. Våra barn äter inte alltid så ohälsosamt. Liknande puffar som dessa är bannlysta i vårt hem (om inte mannen i något svagt ögonblick köper nåt som ser extra häftigt ut). De är ju enbart full med socker. Men förra veckan var barnen med och handlade och när jag såg deras vädjande blick om att få köpa hem chokladpuffar så veknade jag. Oboy dricker vi högst en gång per dag tills paketet är tomt och då väntar vi några dagar med att köpa hem en ny (nu har mamma glömt att köpa hem oboý igen). Choklad yoghurt köpte deras pappa igår och han fick en massa pluspoäng av barnen. När jag handlar till veckoslutet så slinker mera godsaker ner i köpvagnen men på vardagar kanske man klarar sig utan chokladpuffar och söta yoghurtar.
Hur tänker ni om dagens sockerkonsumtion? Håller ni inte med om att våra barn äter alltför mycket av den varan. Behöver man verkligen ha kexpaket hemma "ifall man får oväntade gäster". Är puffar ett bra morgonmåls alternativ? Barnen (och mamman) blir ju så onödigt frestade av allt gott som finns i köksskåpen. Det man inte köper hem äter man inte. Enkelt.

Sånt hos oss denna sockriga onsdag. Edith kommer att bli riktigt hungrig då sockret snabbt sjunker igen men de äter redan halv 11 i skolan. Ivar valde också puffar då han vaknade så han hålls inte heller så länge mätt (och jag fick känna mig dubbelt misslyckad) men till all lycka så är snart paketet tomt. 
Nu ska jag försöka få Ruth att äta ett ägg istället,  hon tycker de små chokladkulorna i mjölken är äckliga.
Kanske inte allt hopp är ute hos familjen Björkskog, ha haa......

2 kommentarer:

Anonym sa...

En knäckesmörgås och ett litet äppel eller någon liten äppelbit till så hade det genast varit bättre. Både på fiberfronten och långsammare kolhydrater. Bra med mjölkprodukterna, men det är ju detta med sockret som du skriver..... inte så lätt alla gånger. Jag vill inte heller äta naturell yoghurt varje dag! Trevligt att se vad barn äter nuförtiden i alla fall ;-) Kram Gun P. Ps. Jag läser nog ofta din blogg, men kommer mig inte för att kommentera......

Anonym sa...

Äh, de ju inte varje dag! :)