ny vecka


Igår kväll avslutade jag veckan med en frisk promenad i skogen. Nova fick springa lös och Seth sov så sött i vagnen. Jag samlade tankarna efter den innehållsrika veckan som gått och njöt av den vackra naturen. Jag funderade lite över temat som predikanten predikade i bönhuset på eftermiddagen. Om tungan. Vårt tal. Hur vi använder den. Är den till uppbyggelse för våra medmänniskor eller river den ner. Förstör den? Sårar? Eller är den till välsignelse?
 Hur pratar vi om andra människor i deras frånvaro? Hur pratar andra människor om mig i min frånvaro? (om man umgås med en människa som är "extra ivrig" att baktala andra så ska man komma ihåg att samma person är lika ivrig att baktala mig)
Jag tror det är viktiga saker att reflektera över och påminna oss om. Så får man knipa sig i låret nästa gång tungan börjar babbla oväsentligheter om andra.

Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten?  Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten.
Jak 3

Sånt hos oss denna måndag morgon då dimman lättar. Ikväll startar gemenskapskvällarna igen efter sommarlov, info HÄR, Klockan 18 kör jag iväg till Näs bönehus med mina svägerskor för att höra på temat - huvudsaken är att babyn är frisk?
Min egen baby får stanna hemma med pappa, han dricker ur flaskan så det bara bubblar om det och den omtalade jämställdheten är ett faktum hemma hos oss. Ha haa....

Du är så fin och jag tycker om dej,  du är så fin och jag tycker om dig.
Du är så fin och jag tycker om dig.  Hela långa dagen.

Inga kommentarer: