där stod Gud



Igår när jag körde till dagklubben så utbrast Ruth 
- åh, där är kyrkan! och när vi körde förbi så tittade hon bakåt och sa,
- och där stod Gud. 
- ja, där var Gud, instämde Malin (kompisen). 

Jag påpekade inte att det var fattiggubben som samlar in pengar till hjälpbehövande. Jag ville inte förstöra tanken på att det var Gud som stod vid kyrkväggen och såg på oss när vi körde förbi. Det lät så fint och så självklart att de såg honom. Gud finns överallt om vi bara ser honom i alla hans verk här på jorden. Må vi alltid ha den enkla barnatron kvar livet ut. Tro, utan krav på att förstå. 

Sånt hos oss då vi känner Guds närvaro här hemma också trots att han samtidigt står vid kyrktrappan i Överesse och tittar på alla bilar som kör förbi. Han finns också i Syrien och inger hopp om evigt liv i troende människor som förlorat allt i denna värld. Han räcker för oss alla som tar emot honom. Men han har också gett oss friheten att välja bort honom ur våra liv om vi vill. 
Idag skall vi fara på sedvanlig mamma-barn träff och på eftermiddagen blir det dags för Seths 8 månaders kontroll. En helt vanlig, mulen, tisdag. En välsignelse i sig. 

"lite mindre av mig och mer av dig, o Gud"

1 kommentar:

annasdagbok sa...

Barnatro! Jag älskar att läsa dina inlägg! Så enkelt och uppriktigt!