k r i s p i g t


God morgon nya veckan! En kall vecka dessutom. Men inomhus har vi det hur skönt som helst efter gårdagens vedeldning i spisen och jag funderar på att återuppta eldandet idag. En sprakande kamin höjer ju helt klart feelisen.
Igår kväll när jag rullade ihop julmattan som jag hade tvättat i helgen så tänkte jag på hurudan situationen är då jag rullar ut den igen. Till julen 2015. Det känns länge till dess. Då är denna vinter förbi och skidorna och pulkorna har redan varit uppe på liderskullan ett varv. Vårens första solbränna på näsan har bleknat. Sommarens baddräkter är i skåpen och höstens rönnbär har fåglarna slukat. Hur känner jag mig då? I vilken form är jag? Kommer jag att sakna någon eller finns alla där fortfarande? Doftar mattan fortfarande av tallsåpa? Tittar jag ut genom samma köksfönster? Kommer nåt tungt att ha landat i min resväska eller kommer den att kännas lika lätt som den gör idag? Kommer jag att känna någon då som jag inte känner idag? Kommer jag att vara mera harmonisk? Kommer jag att vikariera nåt skift under julhelgen? Har våra barn fått nya kusiner?
Ja, mycket vatten ska rinna under bron innan julmattan rullas ut igen. Om den rullas ut igen. Ingen kan vara säker. Morgondagen är lagd i Herrens hand. 
Vi människor spår men Herren allena rår. 

Sånt hos oss idag då självaste Linda fyller år. Grattis från mig! Tyvärr kan jag inte uppvakta henne eftersom hon firar i Teneriffa, annars hade nog syrran (det är ju hennes svägerska också) och jag rattat dit med en tulpanbukett och lite choklad denna måndag morgon. Det hade ju varit en trevlig start på veckan. Har inte träffat Linda sen julhelgen och nu har jag dryyyft!

ps. En blomma saknas nu i tulpanbuketten för Ruth frågade så snällt om hon får klippa av en blomma sätta den i ett glas och ta till sitt rum. Inte kan man neka till sånt. 

1 kommentar:

Linda sa...

Jag hade liknande tankar då året tog slut (rullade inte ihop nån julmatta för jag hade ingen ;-))

Mycket händer på ett år!

och tack för gratulationerna , det värmer mitt gamla hjärta att du saknar mej <3

:-D